fredag den 6. februar 2009

træningsvejleder/crosstrainer

Idag var jeg til min opfølgningstime hos træningsvejlederen i fitness centeret.

Startede med 10 min opvarmning på cross trainer (den model uden arme) efterfulgt af samtale og vejledning i øvelser.
Men det vigtigste punkt, som vejlederen pointerede; jeg skal erkende over for mig selv, at jeg har en skade. Det er svært! Men jeg må desværre erkende, at jeg ikke kan det samme som for en måned siden. ( jo idag er det lige nøjagtigt én måned siden, jeg fik mit hold i ryggen. )
Jeg ville så gerne med på holdene - det fungerer bare bedre for mig at være på hold, og jeg har faktisk svært ved at erkende, at jeg ikke kan. Men det er forbudt det næste stykke tid... vi tager lige de næste 14 dage med stabiliseringsøvelser fortsat. Jeg må ikke lave nogen overanstrengelse af ryggen og det ville være for nemt at overskride grænserne på holdene (udover Pilates). Hvis jeg laver en overanstrengelse nu vil det blot betyde, at jeg skal bruge længere tid på at blive fit igen.

I samarbejde med træningsvejlederen fandt vi frem til de øvelser, jeg kan lige nu, og som jeg har forsøgt at afbillede herunder:


1) liggende på ryggen foretages et spænd i maven. Husk de to punkter i maven og hold nakken ret. Kip bækken og fokusér også på åndedræt. Ganske lille bevægelse. Maven der gør arbejdet. Laves morgen og aften.



2) planken. udføres kun aften - max 3 repeats. Husk spænd op i maven før støtte på albue. Åndedræt! Husk slip først spænd igen, når maven og knæ når gulvet.


3) ryg. skiftevis højre arm/venstre ben - venstre arm/højre ben. Husk spænd op i maven.
Udføres aften.

(Dertil kommer min daglige ration af Pilates dvd.)

Afslutningsvis snuppede jeg 12 min. på crosstraineren. Jeg vil forsøge at komme mere på den. I det omfang, jeg ikke får ondt kan jeg benytte den. Det var så fantastisk at lave noget, hvor der kom sved på panden... og også lidt uhyggeligt så dårlig, jeg synes min form er blevet.

2. maj rykker hastigt nærmere. Jeg er endnu ikke begyndt på løbetræning. Jeg må ikke løbe p.t. Er det overhovedet realistisk med et halvmarathon i år ?

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er træls, men godt at du får vejledning, så du ikke gør skaden værre........
Jeg går stadig og overvejer hvordan jeg skal starte op, har besluttet med for nogle dage med let pilates inden jeg starter på crosstraineren. Jeg starter i denne uge - forhåbentlig - og håber så at jeg kan starte crosstraineren næste uge. Mine lunger gjorde besvær i dag, selvom jeg bare vaskede gulv :-(

Vi ses
Knus
B

Miss Book-Island sagde ...

Hey B.
ja vel er det træls. Har heller ikke været så flittig med øvelserne som jeg kunne. Jeg har været træt træt træt.
Men nu går det mod bedre tider... jeg kan mærke det. Er du kommet igang ? Go' idé at starte let op.
Knus D.